Zwyrodnienie plamki żółtej – jak wygląda leczenie?

Zwyrodnienie plamki żółtej jest chorobą zwyrodnieniową środkowej części siatkówki, która odpowiada za ostrość widzenia i rozróżnianie kolorów. Jest chorobą najczęściej spotykaną u białych kobiet po 50. Nie są znane przyczyny wystąpienia choroby, jednak naukowcy sugerują podłoże genetyczne. Bardziej narażone na wystąpienie choroby są osoby palące, chorujące na nadciśnienie tętnicze, po udarze mózgu lub zawale serca.

O samej chorobie…

Zwyrodnienie plamki żółtej należy do przewlekłych chorób oczu. Prowadzi do uszkodzeń siatkówki, w szczególności centralnej części, zwanej plamką żółtą. Objawia się pogorszeniem widzenia, czasami też prowadzi do całkowitej ślepoty. Choroba ma dwie postacie: suchą i wysiękową. U chorego na formę suchą zanikanie widzenia postępuje nieco wolniej. Początkowo słabo widzi się tylko przy niewielkim świetle. Spowodowana jest przez obumieranie komórek barwnikowych plamki i naczyń krwionośnych. Druga forma, czyli postać wysiękowa powoduje szybszą utratę wzroku, w obrębie siatkówki wrastają zmienione chorobowo naczynia krwionośne, w następstwie czego komórki barwnikowe i fotoreceptory zanikają. Powoduje ona pogorszenie się widzenia barw, ostrości wzroku i pojawienie się mroczka centralnego.

Leczenie AMD

Jeśli chodzi o zwyrodnienie plamki żółtej i sposoby leczenia, to nie ma skutecznej metody. Aby zapobiec jego wystąpieniu i w trakcie terapii warto zastosować dietę, która jest bogata w przeciwutleniacze oraz zadbać o regularne badania wzroku. Suchą formę zwyrodnienia można leczyć przyjmując leki poprawiające ukrwienie oraz obniżające poziom cholesterolu. Wysiękową postać zwyrodnienia można próbować leczyć poprzez zniszczenie nieprawidłowych naczyń krwionośnych metodą laserową. Zatrzymać chorobę można stosując ziołoterapię miłorzębem japońskim i wyciągiem z czarnej borówki.
Najnowocześniejszą metodą leczenia schorzenia jest przeszczep komórek macierzystych wytwarzanych w szpiku kostnym. W laboratorium dokonuje się pomiarów ilości oraz jakości komórek macierzystych. Następnie wstrzykuje się komórki macierzyste, które przekształcają się w różnego rodzaju komórki zdolne do zregenerowania uszkodzonych tkanek oka.