Zwyrodnienie plamki żółtej – powszechna choroba oczu związana z wiekiem

Plamka żółta to niewielka, zaledwie półtoramilimetrowa kropeczka, która mieści się na siatkówce, naprzeciw źrenicy. Zgodnie z nazwą rzeczywiście jest żółta. Są na niej fotoreceptory, przede wszystkim czopki, które umożliwiają widzenie barwne w dziennym świetle. Ich dobra kondycja jest trudna do przecenienia – dzięki niej dobrze widzi się to, co jest w centrum pola widzenia, np. czytany tekst, ludzkie twarze, znaki drogowe. Sprawdź, jakie choroby mogą zagrozić Twojemu wzrokowi.

Zwyrodnienie plamki żółtej – choroba, której nie wolno lekceważyć

Jednym z głównych czynników wywołujących zwyrodnienie plamki żółtej jest po prostu wiek. Wraz z upływem czasu zmienia się proces przemiany materii, także w plamce żółtej. W efekcie tego traci się ostrość widzenia. Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) dosięga ponad 30% ludzi w wieku powyżej siedemdziesięciu lat. Jest to więc powszechna choroba, w wyniku której pogarsza się widzenie, szczególnie wtedy, kiedy patrzy się na wprost. Obraz staje się coraz mniej kontrastowy, kolory blakną. Inne objawy to wrażenie, że linie falują albo pojawienie się czarnej plamy przed okiem (zawsze w tym samym położeniu). Początkowe objawy bardzo trudno wychwycić, bo są one delikatne. Z reguły pierwsze symptomy można wychwycić wtedy, gdy patrzy się każdym okiem osobno. Już samo to pokazuje, jak ważna są regularne wizyty u okulisty – podczas badania łatwiej jest wychwycić nieprawidłowości na wczesnym etapie. A to jest bardzo ważne w dalszym leczeniu, bo wcześniej wykryta choroba jest łatwiejsza do opanowania.

Dwa rodzaje choroby

Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) może mieć postać suchą albo mokrą. Sucha jest zdecydowanie częstsza – aż 90% wszystkich chorych cierpi na tę właśnie odmianę. I to dobra wiadomość, bo to łagodniejsza i wolniej postępująca postać AMD. Rzadsza, mokra postać choroby, jest bardziej inwazyjna i poważniejsza. Utrata wzroku w tej wersji zwyrodnienia plamki żółtej może nastąpić nawet w ciągu dni lub kilku tygodni.
Jak było wspomniane – wczesne wykrycie AMD pozwala na zahamowanie choroby. Nie zawsze jest jednak możliwość naprawienia zmian zwyrodnieniowych, które już nastąpiły. Leczenie polega na właściwej diecie, bogatej w substancje chroniące plamkę żółtą. Przyjmuje się je w postaci tabletek lub kapsułek.