zaćma

Wady wzroku – czy zaćma jest leczona laserowo?

Leczenie laserowe jeszcze kilka lat temu nie było możliwe w Polsce. Teraz jedynie parę klinik je oferuje. Przeczytaj ten artykuł i zobacz, jakie choroby są leczone za pomocą lasera.

Co warto wiedzieć na temat leczenia laserowego?

Leczenie wad wzroku w miarę upływu lat i rozwoju okulistyki przyjmowało różne formy. Od podawania specjalnych leków, do zakrapiania oczu kroplami, poprzez leczenie operacyjne, aż do zabiegów laserowych, które są ostatnio bardzo popularne. Wykorzystanie lasera do wykonywania operacji oka jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów leczenia wad wzroku, niestety wciąż bardzo drogim i wykonywanym przez wybrane kliniki okulistyczne. W Polsce taki zabieg wykonuje tylko kilka placówek w całym kraju, a jeszcze kilkanaście lat temu konieczne było jeżdżenie w tym celu za granicę.

Jakie choroby leczy się za pomocą lasera?

Laserowo możemy leczyć bardzo wiele wad wzroku, poczynając od najbardziej popularnych czyli krótkowzroczności i dalekowzroczności, do nawet bardzo poważnych chorób typu zaćma, jaskra czy astygmatyzm. Nie da się ukryć, że jest to ogromny postęp w dziedzinie okulistyki. Operacja laserem jest bowiem bardzo precyzyjna, a jednocześnie nie występuje mechaniczny kontakt żadnych narzędzi z gałką oczną. Wyeliminowane jest więc w znacznym stopniu ryzyko błędu, a także nie jest możliwe uszkodzenie innych fragmentów oka, które nie są operowane. Dla wielu osób tego typu zabiegi to jedyna szansa na uratowanie wzroku. Najczęściej barierą dla stosowania innych praktyk jest wiek lub ogólny stan zdrowia.

Czy leczenie laserowe jest drogie?

Niestety leczenie laserowe wykonywane jest tylko w kilku miejscach w Polsce i na ogół nie jest refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Koszty bywają wysokie, zależnie od tego z jaką chorobą mamy do czynienia. Trzeba tutaj podkreślić, że wprowadzenie tej techniki w krajowych klinikach okulistycznych i tak pozwoliło na znaczne ograniczenie kosztów, ponieważ na przykład u naszych zachodnich sąsiadów ceny są jeszcze bardziej oszałamiające, a dochodzą jeszcze do tego koszty transportu do zagranicznej kliniki i z powrotem. Nie da się ukryć, że możliwość laserowego leczenia wad i chorób narządu wzroku, takich jak zaćma, w Polsce może być wybawieniem dla osób chorych na jaskrę czy inne poważne problemy ze wzrokiem. W innym przypadku groziłaby im rychła ślepota, zdanie na opiekę rodziny i całkowita zależność od innych.