Jak przebiega operacja zaćmy?

Zaćmą nazywane jest zmętnienie soczewki wewnątrz oka, które powoduje stopniowe pogorszenie wzroku. Zaćmy nie można wyleczyć poprzez okulary, soczewki kontaktowe lub chirurgię refrakcyjną rogówki. Na szczęście nowoczesna operacja zaćmy NFZ jest jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej skutecznych zabiegów chirurgicznych.

Objawy, przyczyny i rodzaje zaćmy

Do typowych objawów zaćmy należy rozmyty obraz, problemy ze snem, widzenie wyblakłych kolorów, zwiększona wrażliwość na światło, podwójne widzenie oraz potrzeba częstych zmian mocy okularów. Istnieje kilka podstawowych przyczyn zaćmy. Obejmują one nadprodukcję utleniaczy będących cząsteczkami tlenu, które uległy chemicznej zmianie w wyniku normalnego codziennego życia. Zaćmę może spowodować także długotrwałe stosowanie sterydów i innych leków, palenie, promieniowanie ultrafioletowe, urazy, radioterapia oraz niektóre choroby, takie jak cukrzyca. Istnieją różne rodzaje zaćmy. Są klasyfikowane na podstawie miejsca i sposobu ich rozwoju w oku. Zaćma jądra powstaje w środku soczewki i powoduje, że jądro staje się żółte lub brązowe. Natomiast zaćma korygująca ma kształt klina i tworzy się wokół krawędzi jądra.Istnieje także wrodzona zaćma, która jest obecna już w momencie urodzenia lub formuje podczas pierwszego roku życia dziecka. Ta odmiana jest mniej powszechna, niż zwyrodnienia związane z wiekiem. Wyróżniana jest także zaćma, która jest spowodowana chorobą lub lekami. Chorobami związanymi z rozwojem zaćmy są jaskra i cukrzyca. Stosowanie sterydów prednizonu i innych leków może czasami prowadzić do zaćmy. Odmiana pourazowa rozwija się po urazie oka, jednak może to potrwać kilka lat. Zaćma promieniowania dotyka natomiast osób poddawanym radioterapii nowotworowej. Leczenie oraz operacja zaćmy NFZ są refundowane.

Przebieg zabiegu

Operacje zaćmy zwykle trwają około 15 minut. Zazwyczaj jednak należy spędzić w ośrodku chirurgicznym około 90 minut lub dłużej, ponieważ potrzebny jest dodatkowy czas na przygotowanie się do operacji (poszerzenie źrenicy, podawanie leków przedoperacyjnych) oraz krótką ocenę pooperacyjną i instrukcje dotyczące postępowania po zakończeniu leczenia. Do kilku tygodni po zabiegu zaćmy należy przyjmować krople do oczu, a także nosić ochronną osłonę oczu podczas spania. Aby chronić oczy przed światłem słonecznym i innymi jasnymi światłami podczas odzyskiwania wzroku, pacjent otrzymuje specjalną parę okularów przeciwsłonecznych. Operacja na zaćmę polega na usunięciu mętnych soczewek wewnątrz oczu oraz zastąpienie ich przez sztuczną soczewkę (zwaną soczewką wewnątrz-gałkową lub IOL) w celu przywrócenia wyraźnej wizji. Procedura jest wykonywana na zasadzie ambulatoryjnej i nie wymaga noclegu w szpitalu ani innej placówce opiekuńczej.

Chirurgiczna operacja na zaćmę

Większość współczesnych zabiegów usunięcia zaćmy polega na użyciu urządzenia ultradźwiękowego wysokiej częstotliwości, który rozkłada mętną soczewkę na małe kawałki, które następnie delikatnie usuwa się z oczu za pomocą ssania. Ta procedura, zwana fomemulgacją, może być wykonana z mniejszymi nacięciami niż starsze techniki chirurgiczne usuwania zaćmy, przyspieszając gojenie się i zmniejszając ryzyko powikłań, takich jak np.odłączenie siatkówki. Po usunięciu resztek mętnej soczewki z oka, lekarz wstawia jasną soczewkę wewnątrzgałkową, umieszczając ją bezpiecznie za tęczówką i źrenicą, w tym samym miejscu, w którym znajduje naturalna soczewka.. W szczególnych przypadkach IOL może być umieszczony przed tęczówką i źrenicą, ale jest to mniej powszechne. Następnie chirurg kończy procedurę usuwania zaćmy i implantację IOL poprzez zamknięcie nacięcia w oku. Osłonę ochronną umieszcza się na oku, aby zapewnić bezpieczeństwo na etapie leczenia. Chirurgiczna operacja na zaćmę jest zazwyczaj refundowana.

Laserowa operacja zaćmy

Kilka laserów femto-sekundowych, podobnych do laserów używanych do tworzenia klatki z rogówki, zostało zatwierdzonych do użytku w operacji zaćmy. Lasery te stosowane są na różnych etapach operacji zaćmy, zmniejszając potrzebę stosowania skalpeli chirurgicznych i innych narzędzi ręcznych. Pozwalają na tworzenie nacięć rogówki, aby umożliwić chirurgowi dostęp do soczewki.W ten sposób możliwe jest zdejmowanie przedniej części soczewki, rozdrobnienie zaćmy oraz utworzenie obwodowych nacięć rogówki w celu zmniejszenia astygmatyzmu, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Laserowa operacja na zaćmę jest stosunkowo nowatorska i znacznie zwiększa koszt operacji chirurgii zaćmy,. Dotyczy to zarówno wynagrodzenia dla chirurga, jak i innych istotnych kosztów związanych z zastosowaniem oraz utrzymaniem tej technologii. Chociaż badania wykazały, że lasery mogą poprawić dokładność podczas niektórych etapów operacji zaćmy, nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo, optymalny czas regeneracji i widoczność. Aby uzyskać najnowsze informacje o operacji zaćmy laserowej, należy zwrócić się do lekarza okulistyki podczas przedoperacyjnego badania oka i konsultacji. Laserowa operacja zaćmy NFZ nie zawsze jest refundowana.

Jedna myśl na temat “Jak przebiega operacja zaćmy?