leczenie jaskry

Operacyjne leczenie jaskry jest ostatecznością?

Rozwój cywilizacji zapoczątkował powstanie nowych chorób. Jedną z nich jest jaskra, która zdecydowanie zalicza się do najgroźniejszych chorób oczu. Przeczytaj ten artykuł i zobacz, czy operacja jaskry jest ostatecznością.

Co to jest jaskra?

Jaskra jest to choroba w wyniku której dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego. Wpływa na to podwyższone ciśnienie śródgałkowego, które określane jest także mianem ciśnienia wewnątrzgałkowego. Sama choroba powstała stosunkowo niedawno i jest ona wynikiem rozwoju cywilizacji, która wpływa na wiele czynników, w tym na warunki pracy. W grupie podwyższonego ryzyka są osoby, które ukończyły 40-sty rok życia, a także osoby, które mają nadciśnienie lub zbyt niskie ciśnienie. Jeśli borykasz się z cukrzycą lub ktoś z Twojej rodziny chorował na się jaskrę, wtedy jest duże prawdopodobieństwo, że zachorujesz na nią. Niestety, jaskra jest bardzo podstępną chorobą, która zwykle przebiega bezobjawowo. To znacznie utrudnia jej zdiagnozowanie, dlatego też leczenie jaskry bardzo często przebiega w jej ostatnim stadium lub w momencie, gdy doprowadzi ona do całkowitej utraty wzroku.

Operacja to ostatnia szansa na ratunek?

Typów jaskry jest wiele, a co za tym idzie metod jej leczenia też jest kilka. Na obecną chwilę wyróżnia się leczenie jaskry zachowawcze, laserowe i operacyjne. Ten ostatni sposób wiążę się z trabekulektomią, która na obecną chwilę jest uznawana za najskuteczniejszą i najpopularniejszą metodę. Czy jednak operacja jaskry to ostateczność? Odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”. Jeśli leczenie farmakologiczne i laserowe nie zahamuje postępu choroby, wtedy okuliści zalecają przeprowadzenie zabiegu. Interwencja chirurgiczna bardzo często jest stosowana w przypadku jaskry młodzieńczej, przy dużych wahaniach ciśnienia wewnątrzgałkowego w pomiarach dobowych lub niekorzystnego wpływu stosowanego leku na jakość życia. Należy jednak pamiętać, że trabekulektomia, tak jak inne operacje przeciwjaskrowe nie poprawia i nie przywraca wzroku. Jej zadaniem jest jedynie zahamowanie rozwoju choroby i uzyskanie nad nią kontroli. Czy są jakieś powikłania po tej operacji? Owszem. Jeśli zabieg zostanie przeprowadzony, wtedy może następować krwawienie, zbyt niskie ciśnienie wewnątrzgałkowe lub zmętnienie soczewki. Jej skutkiem może być również zakażenie, jak i wzrost ciśnienia, mimo wykon ego zabiegu.