Operacja zaćmy – jakie wyróżniamy nowoczesne metody leczenia?

Statystyki nie kłamią – okazuje się, że zaćma stanowi główną przyczynę ślepoty i choruje na nią aż 27 milionów osób na całym świecie. W Polsce przyjmuje się, że chorych jest około 800 tysięcy. Są to zatrważające wyniki, w szczególności, że z roku na rok na chorobę zapada coraz więcej ludzi. Niestety jest to schorzenie przed którym nie da się uchronić. Nie ma również leków, które mogłyby je wyleczyć. Jedynym skutecznym sposobem jest operacja. Problem dotyczy naprawdę wielu osób, szczególnie tych w podeszłym wieku. Na zaćmę choruje nawet 60 proc. Polaków po 60 roku życia.

Co to jest zaćma?

Zaćma nazywana jest też kataraktą. Choroba dotyczy soczewki i sprawia, że stopniowo ona mętnieje. Zaćma starcza jest najbardziej rozpowszechnioną formą choroby. Bardzo rzadko występuje zaćma wrodzona lub odmiana polekowa. Niestety przyczyny powstawania zaćmy również nie są do końca znane, a lekarze póki co poruszają tylko kilka przypuszczeń. Choroba jest zupełnie bezbolesna, a jej objawy to:
– zaburzenia widzenia,
– utrata ostrości wzroku,
– brak ostrości barw,
– utrudnione widzenie w ostrym świetle,
– utrudnione widzenie wieczorem,
– postępująca krótkowzroczność lub nadzwroczność.

Operacja zaćmy to jedyne rozsądne rozwiązanie

Niestety jak już wspomniano – zaćmy nie można leczyć lekami. W związku z tym, że konsekwencjami choroby jest całkowita utrata wzroku, nie ma sensu zwlekać z wykonaniem zabiegu. Dziś opreacja zaćmy jest najczęściej leczona nowoczesną metodą fakoemulsyfikacji. Kiedyś z operacją czekano aż do momentu dojrzenia choroby, ale nowoczesne zabiegi, jakie dziś stosuje się w okulistyce można przeprowadzać na każdym etapie choroby. Nie trzeba czekać, aż wzrok się pogorszy, nie trzeba też martwić się, gdy choroba jest już zaawansowana – zabieg fakoemulsyfikacji usunie zaćmę bez względu na jej postęp. Więcej o zabiegu fakoemulsyfikacji można przeczytać tutaj: http://alfamedycyna.pl/na-czym-polega-zabieg-fakoemulsyfikacji/

Operacja zaćmy poprzez zabieg fakoemulsyfikacji

Po wykonaniu wszystkich badań kwalifikujących do zabiegu, pacjent może stawić się do operacji. Sam zabieg trwa około 20 minut, czyli jest bardzo krótki i bardzo bezpieczny. Nowoczesne metody sprawiają, że ryzyko powikłań jest ograniczone do minimum. Oczywiście zabieg jest wykonywany w znieczuleniu w związku z czym, mimo że pacjent pozostaje podczas niego świadomy, kompletnie nic nie czuje. Istotą operacji jest usunięcie zmętniałej soczewki i wprowadzenie w jej miejsce sztucznej. Skuteczność zabiegu jest oceniania na 95 proc. W Polsce wykonuje się aż 250 tysięcy takich operacji rocznie.

Jakich efektów się spodziewać?

Efekty po operacji zaćmy są uzależnione od sprawnej ręki chirurga oraz sztucznej soczewki, która zostaje założona do oka. Standardowe soczewki jednoogniskowe nie mają zdolności do akomodacji w związku z czym pacjenci muszą zazwyczaj i tak korzystać z okularów do czytania. Można jednak zastosować również specjalne soczewki wewnątrzgałkowe typu premium, które dodatkowo umożliwiają poprawę wzroku. Podczas takiej operacji można dodatkowo usunąć krótkowzroczność, nadwzroczność i astygmatyzm. Jest to bardzo wygodne i pozwala na pożegnanie się z okularami już na zawsze.