Dentysta nie taki straszny jak go malują

Statystyki bywają zatrważające. Blisko połowa Polaków nie myje zębów rano i wieczorem, a liczba bezzębnych obywateli wzrasta z roku na rok. Co zatem zrobić, by zmienić ten trend i z czego wynika strach przed dentystą?

Polacy boją się bólu

W powszechnej opinii wielu osób panuje przekonanie, że dentysta wiąże się z poważnym bólem. Rzeczywiście dwie dekady temu, kiedy medycyna nie była tak rozwinięta bywało z tym różnie. Podawane środki znieczulające paraliżowały całą twarz, a do tego były nieskuteczne. Po zabiegu trudno było mówić i jeść. Leczenie bez środków przeciwbólowych wiązało się z dużym bólem. Z tego właśnie powodu niektórzy woleli omijać dentystę i chodzić z uszczerbkami w uzębieniu. Przekonanie o tym, że wizyta u dentysty musi być bolesna pokutuje do dziś i powoduje, że część osób świadomie unika wizyt w gabinecie stomatologicznym. Obecnie jest jednak zupełnie inaczej. Dawka środka przeciwbólowego jest wyliczana komputerowo, a po skończeniu prac znieczulenie przestaje działać. Zmieniła się też technika prac u stomatologa. Wiele rzeczy można wykonać bezbólowo i bez większych ingerencji w nerw zęba. Wykorzystuje się m.in. laser, naświetlanie, preparaty odkażające. Wiercenie tak naprawdę jest ostatecznością. Zazwyczaj dentyści się tego podejmują w sytuacji, kiedy konieczne jest leczenie kanałowe. Nowością jest stosowanie gazu rozweselającego, który pomaga się rozluźnić. Tym samym zabieg przebiega w miłej atmosferze.

Pamiętaj o profilaktyce

Omijanie gabinetu dentystycznego to jedno, ale brak podstawowej higieny to drugie. Choć świadomość wśród Polaków stale wzrasta, to jednak wciąż pozostają braki. Warto kształtować nawyki już od najmłodszych lat. Wtedy nasze działania będą najskuteczniejsze. Im wcześnie się tym zajmiemy, tym lepiej. Jeśli nauczymy dzieci już od najmłodszych lat, że zęby trzeba myć rano i wieczorem, prawdopodobnie w przyszłości też będą się do tego stosowały. Jak widać w tej dziedzinie dużą rolą odgrywają rodzice. Nie bez znaczenia są też kupowane pasty. Lepiej wybierać preparaty dobrej jakości, które będą skuteczne, a do tego będą stanowiły doskonałą barierę przed bakteriami i wirusami. Nowoczesne pasty w znaczący sposób chronią zęby przed ubytkami. Nie należy tez zapominać o profilaktycznych kontrolach uzębienia. Dentystę powinniśmy odwiedzać przynajmniej dwa razy do roku. To absolutne minimum, jeśli liczymy na bezinwazyjne leczenie.
Jeśli ty też chcesz sprawdzić stan uzębienia, odwiedź nasz gabinet: http://vita-dent.gliwice.pl/